منتديات عيون الإسلامية
رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟! 12599_10
منتديات عيون الإسلامية
رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟! 12599_10

منتديات عيون الإسلامية

مطولب فريق عمل متطوع للمنتدى لمزيد من التفاصيل اضغط هنا

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

شاطر | 

رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟!على التابعين

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
sikoOoOo
عيون اون لاين
عيون اون لاين
sikoOoOo

ذكر
المساهمات 1142
النقاط 1521
العمر 32
بلدي نرجو تحديد جنسيتك من بيناتك الشخصيه
مهنتي رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟! Counse10
متصفح متصفح جوجول كروم  جيد لكن غير محبب
رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟! 25
رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟! 11

رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟! Empty
مُساهمةموضوع: رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟!   رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟! Empty2009-09-02, 01:54

حنعيشه صح ؟؟؟
تخيل لو تعيش من غير هموم ، تخيل لو ترجع بيك الدنيا وما تعملش أي غلطة انت ندمان عليها ، تخيلي لو حياتك من غير مشاكل ، لو تعيشي من غير تناقضات ، لو نحس كلنا بالراحة من غير قبضة الصدر .
تخيل لو الحياة ده ممكن تعيشها بس عليك إنك تفكر صح ، ممكن الجنة تبقى في دنيتنا بس ندفع ثمنها ، مين مننا ما نفسوش في الحياة الحلوة ده ، مين مننا مانفسوش يعيشها صح .

الفرصة قدامكم ، وربنا بيدعوكم للحياة الصح ، والمنادي بينادي : يلا تعالوا ، تفرط في الكنز ده ليه ، وتفكر تسيب راحتك ليه ؟ تعالوا نعيشها صح

في الساحل اتقابل ( خالد ) مع ( ميدو ) ودار بينهم الحوا
ر ده :
خالد : يااااه هو رمضان هييجى علينا و احنا فى الساحل؟
ميدو :ايه المشكلة ؟ ده هيكون جامد آخر حاجة
خالد : جامد!! جامد إزاى ده شيشة و بنات و ........... و صيام و تراويح طب ازاى؟!
ميدو : عادى هنقضيها ....... نايم فى السرير ، وعاوز اليوم يطير ، علشان الليل يطول ، و أقلب على السحور ، فى خيمة على البحور
خالد : لأ مش عادى أنا نفسى أتغير السنة ده ، نفسي أعيش رمضان جديد ،و أنا ليه دايما عن ربنا بعيد
ميدو : عن ربنا بعيد ؟! يا عم دماغك ... متيجي نفكر هنعمل إيه في العيد ، ونعيش في عالم جديد و الراحة اللي تخليك سعيد
خالد :
سعيد! ده أنا نفسى أعيش مرتاح نفسى أحس بالآمان نفسى فى براءة أيام زمان
ميدو : زمان ؟! و أمان ؟!

خالد :
عارف لما الواحد يكون عاوز يحس بالآمان ، و يسجد سجدة للرحمن ، و يكون غير زمان ، و يقعد يبقى كمان و كمان ساعتها بس الواحد هيحس إنه انسان
انت مين فيهم ؟

انت عايز ربنا ولا مش في دماغك ؟ انت عايز الجنة ولا مش على بالك ؟ انت عارف إن ربنا يبسط يده لك ، أيوه ربنا بيتودد ليك علشان تطيعه ، ممكن تفكر ترده ؟؟؟ لو ربنا بيحبك ممكن تحب إنت غيره ؟؟ ممكن مزاجك يبقى أهم من ربنا ؟
تتصور لو ربنا مديك هدية ، وسمحلك بفرصة علشان ترجعله ممكن ترفض الهدية ده ، مش لو رفضتها تتوقع إن الرد حيكون صعب هو ده اللي قالوا النبي صلى الله عليه وسلم عن رمضان : قال : " من أدرك رمضان فلم يُغْفَرْ له دخل النار فأبعده الله وأسحقه " [ رواه الطبراني ]
تتصور اللي مش حيتغفرله في رمضان ، اللي مش حيركز في رمضان ، اللي مش حيبطل المعاصي في رمضان ، اللي لسه ناوي كمان يقضيها زي ما تيجي في رمضان ، اللي ناوي يفطر في رمضان ، اللي ناوي يكمل مصيف في رمضان ، اللي مش حيبطل مواقع إباحية ، اللي مكمل حياة ضياع ، النبي صلى الله عليه وسلم توعده بالنار ، ومش بس كده لأ ده حيعيش في الدنيا محروم مُبعد ، وفي الآخرة سيسحق ، تخيلوا " سحق " ربنا يعافينا .
وفي المقابل عندك شاب(ة) ستخرج من رمضان وربنا محا كل سيئاته ، وغفرله كل معاصيه ، وأعتق رقبته من النار ، " فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ " [آل عمران : 185] خلاص نجح في اختبار الدنيا ، ونجح مع ربنا ، وهو ده التميز الحقيقي ، وهي ده السعادة الغالية .........تختار تكون مين فيهم ؟؟؟
خد قرارك :
لله اللي نعمه مغرقاك : كفاية لحد كده بُعد عن ربنا .
للنبي صلى الله عليه وسلم : اللي حنكسف لما نقف قدامه وإحنا من أمته وهو بيقول : " لا تسودوا وجهي " ممكن تسود وش النبي بذنوبك ... ترضى تكون كده ؟
للجنة اللي ربنا أعداهاك بيده بتقولك : ما تخسرنيش .
ممكن لله :
يكون قرارك ، لا للمعاصي في رمضان ، كفاية اللي الواحد بيعمله طول السنة ، فعلشان ربنا ما يغضبش عليَّ في الشهر الكريم ده ، أنا قررت أتغير .
ممكن معايا تقول : والله ما انا فاطر أي يوم في رمضان السنة دي ، والله ما أنا قاعد في المصيف أكتر من كده ، والله ما داخل مواقع بعد كده تخلي ربنا يغضب عليَّ ، والله ما أنا متابع أي مسلسلة لا مصري ولا تركي ، يا عم ده هو رمضان واحد في السنة ، أنا لحد كده استكفيت ، مش حاضيع الفرصة ده المرة ده ، أنا لازم أفوق لنفسي ، ده جنة ونار مش لعبة .
يلا تعالى نعيشه صح ؟

حنصوم صح وربنا سيغفر لنا كلنا إن شاء الله قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " من صام رمضان إيمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه " [ متفق عليه ]
حنفطر كل يوم اللي نقدر عليه : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "من فطر صائما كان له مثل أجره غير أنه لا ينقص من أجر الصائم شيئا " [رواه الترمذى و صححه ]
كل ليلة حنصلي التراويح : قال صلى الله عليه وسلم " من قام رمضان إيمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه " [ متفق عليه ]
وفي العشر الأواخر سنجتهد علشان نبلغ ليلة القدر : قال صلى الله عليه وسلم " من قام ليلة القدر إيمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه " [ متفق عليه ]
لساني مش حيبطل استغفار وصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم واللي حيجي على لساني ، أنا عايز أعيش بقى : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : " مثل الذى يذكر ربه و الذى لا يذكر ربه مثل الحى و الميت" [ رواه البخارى ]
آن الأوان يا رب
راجعلك يا سيدي ما تردنيش ، راجعلك ودمعتي على خدي م
ن كثرة ذنوبي فافتحلي بابك ، راجعلك وأنا مكسوف وندمان فاقبلني عندك بكرمك وجودك ، يا من هو أرحم عليَّ من أمي وأبي خذي بيدي ، يارب مليش غيرك ، فاغفر وارحم ، واعفُ عني وتكرم .
يلا نخليها صفحة جديدة مع ربنا ...

الموضوع الإصلي : رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟!  المصدر : منتديات التابعين مع تحيات الكاتب: sikoOoOo

منتديات التابعين,, توقيع : sikoOoOo

إذا كان توقيع : sikoOoOo مخالف ,, من فضلك راسل الإدارة من هنا
https://www.facebook.com/pages/%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%8A%D9%88%D9%86-%D8%A7%D9%88%D9%86-%D9%84%D8%A7%D9%8A%D9%86/272164806138124
malaksh feh
عيون اون لاين
عيون اون لاين
malaksh feh

ذكر
المساهمات 1842
النقاط 2171
العمر 32
مهنتي رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟! Studen10
متصفح متصفح فاير فوكس ينصح به بشده للتمتع قوة وسرعة وجماليه المنتدى
رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟! W4
وسام خاص بالاعضاء مؤسسي عيون اون لاين

مُساهمةموضوع: رد: رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟!   رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟! Empty2009-09-02, 02:06

نايس توبيك يا سيكو بجد تحفه
بس يا رب تعمل بيه كلنا

الموضوع الإصلي : رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟!  المصدر : منتديات التابعين مع تحيات الكاتب: malaksh feh

منتديات التابعين,, توقيع : malaksh feh

إذا كان توقيع : malaksh feh مخالف ,, من فضلك راسل الإدارة من هنا
https://www.facebook.com/pages/%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%8A%D9%88%D9%86-%D8%A7%D9%88%D9%86-%D9%84%D8%A7%D9%8A%D9%86/272164806138124
sikoOoOo
عيون اون لاين
عيون اون لاين
sikoOoOo

ذكر
المساهمات 1142
النقاط 1521
العمر 32
مهنتي رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟! Counse10
متصفح متصفح جوجول كروم  جيد لكن غير محبب
رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟! 25
رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟! 11

مُساهمةموضوع: رد: رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟!   رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟! Empty2009-09-02, 20:50

يارب نعمل بيه كلنا
وتسلم على الرد

الموضوع الإصلي : رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟!  المصدر : منتديات التابعين مع تحيات الكاتب: sikoOoOo

منتديات التابعين,, توقيع : sikoOoOo

إذا كان توقيع : sikoOoOo مخالف ,, من فضلك راسل الإدارة من هنا

رمضــآآآنـ هنعيشــه صــ//ـــح،؟!

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1